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CURRICULUM

디자인예술학부 시각디자인학 전공
Visual Communication Design Major, Division of Design and Art

시각디자인학 전공의 교육과정은 기초공통, 전공입문, 전공심화, 전공완성의 체계적인 단계로 이루어지며 과정은 아래와 같다.

  • 기초공통 - 1학년
    디자인예술학부 공통 기초와 전공탐색 과정으로 디자인예술학부 학생으로서 교양 필수와 디자인 표현 및 조형 능력, 디자인지식과 기술에 대한 기초를 배운다.
  • 전공입문 - 2학년
    시각디자인 전공의 입문과정으로서 시각디자인의 요소와 원리를 이해하고 전통적인 방법 및 미디어와 소프트웨어, 표현 스킬 등, 다양한 디자인 방법들을 익힌다.
  • 전공심화 - 3학년
    시각디자인 전공의 심화된 이론과 실습을 바탕으로 정보전달, 기업홍보, 아이덴티티, 인터랙션, 콘텐츠 디자인을 위한 조사-분석-해석을 통해 디자인 콘셉트를 도출하고 시각적 정보 전달과 미디어 콘텐츠의 디자인 방법을 배운다.
  • 전공완성 - 4학년
    실험적이고 창의적인 디자인 주제와 방법을 찾고 자기 주도적으로 진행하는 개인별 졸업프로젝트를 진행하고 발표하며, 실무와 연계된 현장중심교육, 포트폴리오준비 등 시각디자인 전문가와 엘리트로서 길을 열어간다.

표준이수체계도 (2,3,4학년 과정)

시각디자인학전공트랙 (2~4학년) zoom in
시각디자인학전공트랙 (2~4학년) zoom in
  • 2011학번 이후 입학생은 공통기초 21학점, 필수교양 24학점, 단일전공 57학점(시각디자인전공트랙 42학점), 기타 이수학점을 포함하여 총 135학점 이상을 취득하여야 한다. (이전 학번이나 편입생, 부전공의 졸업요건은 별도의 졸업요건표 참조)
  • 위 학점에 학정번호 3000단위과목 이수 45학점이 포함되어야 한다.
  • 시각디자인전공트랙 42학점으로 인정되는 과목은 학정번호가 VID로 시작된다.
  • 단일전공 57학점으로 인정되는 과목은 학정번호가 PID, VID, DIA, DES로 시작된다.
  • 선수과목, 추천선수과목 표기가 없어도 전공트랙의 모든 과목들은 서로 상당한 수준의 연계성을 갖고 있음에 주의.
시각디자인학전공트랙 (2~4학년) zoom in

교과과정 일람표

교과과정 일람표
학기 종별 학정번호 교과목명 학점 강의 실습 영문명 이수단위
1학기 전선 VID2001 정보미디어실습 3 3 0 Information media practice 2000
1학기 전선 VID2007 편집디자인 1 3 2 2 Editorial Design 1 2000
1학기 전선 VID2012 일러스트레이션 3 2 2 Illustration 2000
1학기 전선 VID2015 타이포그래피 3 2 2 Typography 2000
1학기 전선 VID2016 타입 & 이미지 3 2 2 Type & Image 2000
1학기 전필 VID3001-01 시각디자인 2 3 2 2 Visual Communication Design 2 3000
1학기 전필 VID3001-02 시각디자인 2 3 2 2 Visual Communication Design 2 3000
1학기 전선 VID3020 그래픽디자인 1 3 2 2 Graphic Design 1 3000
1학기 전선 VID3034 비주얼인터랙션디자인 3 2 2 Visual Interaction Design 3000
1학기 전필 VID3027 졸업작품워크샵 3 2 2 Graduation Study Workshop 3000
1학기 전선 VID4003 브랜드커뮤니케이션디자인 3 2 2 Advanced Visual Communication Design 4000
1학기 전선 VID4010 인터랙션디자인스튜디오 3 2 2 Advanced Communication Design 4000
1학기 전선 VID4008 광고콘텐츠디자인 3 2 2 Advanced Graphic Design 4000
2학기 전선 VID2006-01 시각디자인 1 3 2 2 Visual Communication Design 1 2000
2학기 전선 VID2019 모션그래픽스 3 2 2 Motion Graphics 2000
2학기 전선 VID3003 편집디자인 2 3 2 2 Editorial Design 2 3000
2학기 전선 VID3025 패키지디자인 3 2 2 Package Design 3000
2학기 전선 VID2018 인터랙티브디자인 3 2 2 Interactive Design 2000
2학기 전필 VID3033-01 정보디자인 3 2 2 Information Design 3000
2학기 전필 VID3033-02 정보디자인 3 2 2 Information Design 3000
2학기 전선 VID3035 비주얼콘텐츠디자인 3 2 2 Visual Contents Design 3000
2학기 전선 VID3036 아이덴티티디자인 3 2 2 Identity Design 3000
2학기 전선 VID3018 실무사례연구 3 3 0 Case Study 3000
2학기 전선 VID4001 포트폴리오웍샵 3 2 2 Portfolio Workshop 4000
2학기 전선 VID4002 졸업프로젝트 3 2 2 Thesis Project 4000
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교과개요(Course Descriptions)

VID2001 정보미디어실습 (Information media practice)

본 수업은 사용자와의 인터렉션을 위해 디자이너들이 웹, TV, 게임, 애니메이션, 디지털아트와 전시를 위해 문자나 이미지, 모션, 사운드 요소를 어떻게 디지털기술과 결합하여 이용할 수 있는지를 다룬다. 디지털과 미디어 기술에 의해 생겨난 디자인과 예술의 다양한 기회를 탐색하며, 새로운 미디어를 위해 디자인예술 전공에서 필요한 자세, 능력, 지식 등에 대해 다룬다. 또한 디지털 미디어디자인과 예술의 기본지식과 능력을 갖추기 위해 웹사이트 디자인을 중심으로 기초적 수준의 실기를 진행한다.
This class aims to explore how designers use computers as a medium to combine word, image, motion, sound, and user interaction for web, TV, games, animation, digital arts, and exhibitions. Mapping the spectrum of design opportunities created by digital technologies in the new media era, it also with the attitudes, skills, and knowledge needed to enter the media design profession and get the excitement of basic such as web authoring or basic design.

VID2006 시각디자인1 (Visual Communication Design 1)

시각 정보에 대한 개념적 이해와 제작을 통해 어떻게 시각정보를 조직하고 형상화시키며 메세지를 시각적으로 전달할 것인가에 대한 문제해결 방법을 배운다. 시각 커뮤니케이션과 시스템화의 과정을 중심으로 보다 창의적이고 시각적인 이미지 표현능력을 기른다. 보다 실질적 디자인을 위한 프로젝트의 다양한 아이디어 구상과 실험적 발상을 표현할 수 있는 것을 목표로 한다.
This course helps students explore how to organize, shape, and transmit a message in visual forms. Students will learn the basic concepts of visual information and put in into a practice. They are expected to cultivate an ability to produce a more creative visual image focused on visual communication and systematization. The goal of this class is to help students to express their various and experimental ideas in the form of visual images through a classroom project.

VID2007 편집디자인1 (Editorial Design 1)

편집디자인은 정보의 효율적인 전달과 커뮤니케이션을 위한 기본적인 디자인 수단이다. 다양한 미디어에서 보다 효과적인 정보전달을 위해 정보의 구성, 타이포그래피와 이미지, 칼라, 레이아웃 등의 디자인 요소를 통해 디자인의 원리를 실현하는 것이다. 편집디자인 실습을 통해 디자인 감각과 정보전달 효과에 대해 탐구하며 그 방법을 경험하고 토론하는 것이 목표이다.
Design is basic means to efficiently transmit the information and communication. It visualizes the principle of design through the composition of information, typography, color, and layout to help to deliver more effective information. This aims to help students improve their sensibility to the design and effectiveness of information delivery through editorial design practice.

VID2012 일러스트레이션 (Illustration)

본 수업은 일러스트레이션 제작을 위하여 다양한 재료를 사용하며 창조적인 기법들을 익힌다. 또한 아이디어스케치, 채색, 토론의 과정을 통해 디자인 목적에 맞는 독창적인 작품이 될 수 있도록 훈련한다. 개개인의 관점을 중요시하며 주어진 주제에 대한 객관적 시각화로 효과적인 커뮤니케이션에 기여할 수 있는 방법들을 탐구한다.
This course focused on practicing creative methods by using diverse materials. Students will have a chance to demonstrate their ability to make a creative work, practicing such as idea sketches, coloring and critical reviews. The aim of this class is for students to find their own ways of visualizing any subjects objectively to communicate with others.

VID2015 타이포그래피 (Typography)

이 수업의 목적은 문자를 디자인하는 예술인 타이포그래피에 대해 시각적 기술적 전문성을 키우고 탐구하는데 있으며, 타이포그래픽 디자인 훈련에 관한 기본 원리들을 이해하고 시각적 감수정을 개발하는게 강조점이 있다. 또한 이 강좌는 그래픽디자인에서 타입이 갖는 표현과 컨셉상의 중요성을 살펴보게 될 것이다. 학기초에는 타입의 시각적 균형, 구성, 활자의 유형 분류, 스타일, 정보의 위계, 서체디자인 등을 다루며 기말에는 실제적인 시각커뮤니케이션을 위해 디자인하는 프로젝트를 진행하게 된다.
This course aims to explore and master the visual and technical aspects of typography. Emphasis will be placed on developing sensitivity to fundamental principles of typographic design. In the beginning of the semester, students will be exposed to the optical qualities of type, composition, classification of typefaces, and Letterform Abstraction. By the middle of the semester, these exercises will progress to address style, information hierarchy for expression. Around the end of the semester students will focus on creating practical visual communications.

VID2018 모션그래픽스 (Motion Graphics)

이 시간에는 시간-공간에서 움직임과 사운드와 함께 보여지는 그래픽의 형식으로 효과적으로 표현하고 콘텐츠를 제작하는 방법에 대해 연습한다. 모션그래픽스의 개념을 이해하고 그래픽요소들의 움직임과 시퀀스, 사운드에 의한 메시지 전달과 표현기술, 영상편집능력을 기르는데 목적이 있다. 과제 실습을 통해 시놉시스와 스토리보드 작성, 스톱모션애니메이션과 무빙타이포그래피를 연습한다.

VID2020 인터페이스디자인 (Interface Design) (or 미디어 디자인)

디지털 정보미디어에 대한 이해를 우선하며 이를 바탕으로 웹을 중심으로 하는 콘텐츠의 기획과 제작을 중심으로 진행한다. 이를 위해 웹의 기술과 콘텐츠의 개념을 학습하고, 시각디자이너로서 데이터 정보의 구성방법과 시각화 방법에 대한 기본적인 방법을 학습한다. 또한 HTML5 등 웹 프로젝트와 인터랙션을 구현할 프로그램 소프트웨어를 활용하여 웹에서 콘텐츠를 구현하는 기초적 방법을 터득한다.
This class is to focus on understanding the digital information media and dealing with the planning and designing on the web contents. Students will learn the basic web authoring and graphic software.

VID3001 시각디자인2 (Visual Communication Design 2)

주어진 주제에 대한 사전 조사, 분석을 통하여 시각적문제의 해결을 발상과 전개의 체계적인 접근방벙을 습득하고, 효과적인 표현기법, 응용과 미디어 적용을 통하여 시각정보 전달의 올바른 방향 설정과 표현능력을 배양한다.
Based on the prior research and analysis on a given topic, students learn how to deal with a visual issue in a systematic way. They will develop an ability to set a right direction for transmission of visual information through effective expression techniques, media application and practice.

VID3003 편집디자인2 (Editorial Design 2)

편집디자인의 핵심이론을 이어가면서 심화과정을 연마해 보는 수업이다. 다양한 미디어 기반 위에서 커뮤니케이션디자인의 중요 고려사항인 인문, 사회, 문화적 요소를 토론/학습하여 종합적인 편집디자인의 뿌리를 체험해 보고 이러한 과정을 통한 창의적 콘텐츠 기획과 컨셉 및 실험적 표현방법론을 만들 수 있는 사고력을 구축해 본다.
The course aims to practice an advanced level of editorial design and discuss important theories in this field. As liberal arts, social studies, and cultural theories are essential to communication those areas will be discussed in the class. Students are also expected to practice basic editorial design which is needed to make expression possible.

VID3018 실무사례 연구 (Case Study)

실제 실무분야에서의 디자인 성공사례를 중점적으로 토론하고, 디자인 기획에서 최종 완성단계에 이르기까지 여러요인들과 변수들을 짚어봄으로써 문제의식과 판단, 토론능력을 육성하고, 디자인뿐만 아니라 마케팅 요소들도 살펴봄으로써 아트디렉터로서의 종합적인 능력을 갖출수 있도록 한다.
This course examines successful cases and the actual issues in the design industry. Students will explore diverse factors and variable form the beginning stage to the final stage of each case, which will enhance a critical mind and performance evaluation.

VID3020 그래픽디자인1 (Graphic Design 1)

인간의 의사소통과 정보전달은 오감(五感)을 통해 이루어지며 그 과정에서 공통적으로 작용하는 것이 감성적 요소이다. 그래픽디자인에서는 주로 시각적 감각을 위한 정보 메세지를 창작하는것으로 감성적 표현과 적용이 중요하다. 본 수업에서는 상징과 조형성에 바탕을 둔 형태를 창작할 떄 감성적 요소를 적용한 방법을 탐색하며, 그것을 어떻게 표현하고 발전시킬수 있는지에 대해 학습한다. 이를 위해 상징형태의 제작프로세스, 디자인 사조에 바탕을 둔 스타일의 변형, 실제적용 등을 실습함으로서 그래픽디자인의 문제해결 능력을 기른다.
The communication and information are processed through five senses of human beings. This class focuses on emotional factors connected to the senses. Graphic design creates visual message in which emotional factors are essential. In this class, students look for ways to apply emotional factors to creating symbolic and formative forms. Students practice how they can be visually expresses and developed. To do this, students learn the styles based on the history of design and the actual application trend. They practice forms of symbol and develop their graphic design profession to solve the problems in information design.

VID3025 패키지디자인 (Package Design)

새로운 라이프 스타일 환경에 따른 상품의 제조, 유통, 소비의 전 과정에서 패키지의 역할과 중요성에 대해 학습한다. 브랜드 디자인, 비쥬얼 그래픽스, 색상계획 및 입체 디자인을 토대로 패키지 디자인의 개발방법을 배우며, 기존 제품의 포장방법과 차별, 창의적 패키지디자인을 하는데 중점을 둔다. 또한 온라인 쇼핑몰에서의 패키지 디자인의 전시이용 현황과 온라인 소비자 감성 및 수용태도를 파악하여 디지털 시대에 적합한 포장 디자인 개선 방향에 대해 탐구해 본다.
This course aims to help students learn the role and importance of package in the entire process of production, distribution, and consumption of a product in the contemporary industrial society. Based on graphic design, students will learn how to develop a package design and focus on developing creativity. They will also explore the way of improving package design proper to new digital era by looking at the current stage of package design on line.

VID3027 졸업작품 워크샵 (Thesis Project Workshop)

졸업작품 심사와 전시를 위해 그것의 구상 및 제작의 과정을 진행한다. 다양한 분야별 작품 사례 연구 및 토론을 통해 작품 목표에 대해 이해하고 효율적인 진행 방법을 모색한다. 작품전에 출품할 작품의 구성, 제작, 리뷰와 평가, 수정작업을 통해 완성도 있는 졸업 작품을 창작하는데 주력한다.
In this course, students will have a chance to conduct the whole process of an exhibition from the conception of work to its production. Through a case study and discussion of works in divers fields. They understand the goal of a work and try and efficient progress. Through a composition, production, review, evaluation, and correction of projects to submit to thesis exhibition with a high degree of completion.

VID3032 타입 & 이미지 (Type & Image)

이 시간에는 문자와 이미지(사진)의 형태적, 개념적 특성에 대해 알아보며 실험적 실습과제를 통해 본인의 아이디어를 문자와 이미지를 통해 전달하는 여러방법에 대해서 살펴본다.
In this course, students will examine characteristics of concept and form in type and image. They will also look into the way of communicating ideas with type and image by doing class assignment.

VID3033 정보디자인 (Information Design)

본 수업은 데이터와 정보의 개념구분, 정보디자인의 영역과 역할, 정보시각화의 역사 등을 배움으로써 정보디자인의 개념을 정립한다. 또한 정보디자인 사례를 파악하여 정보의 조직화, 정보의 시각화, 사용자 콘텍스트를 이해하며, 실습을 통해 정보시각화의 능력을 기른다. 디자이너로서 디지털환경에서 정보의 디자인에 대한 문제의식을 높이며, 앞으로 전개될 미디어와 공간의 변화에 맞추어 길찾기와 안내, 그래픽 다이어그램, 디지털미디어 등의 정보를 다루는 디자인능력을 배양하고 미래에 대한 식견을 갖추는 것이 목적이다.
The goal of this class is to explore the principles of information design. This class focuses on understanding information organization, visualization, user context, and experiencing the process of information design. Students are expected to build abilities to convey information for the web, wayfinding system, graphic diagram, and envisioning the evolution of the future information society.

VID3034 비주얼 컨셉트 (Visual Concept)

그래픽 디자인의 근본적인 역할은 커뮤니케이션이며, 커뮤니케이션은 형태와 내용의 효과적인 결합을 통하여 이루어진다. 이 시간에는 사례탐구와 작품제작(포스터)룰 통하여 형태와 내용의 효과적인 결합관계를 알아보며, 자신의 디자인 마인드에 대해서 생각해보는 시간을 갖는다.
This course aims to explore the effective combination of form and making a poster. Students will also have time to think over our attitude to design. They will also try to understand the goal of a work and try an efficient method through a composition, production, review, evaluation, and correction of a project which students are expected to submit in their degree show.

VID3035 비주얼인터랙션디자인 (Visual Interaction Design)

디지털 미디어에 기반을 둔 비주얼 인터랙션에 관한 이해를 위해 다양한 이론과 사례를 학습한다. 디자이너로서 상호작용 미디어의 개념을 확립하고 콘텐츠의 구성방법에 대한 기본적인 내용을 학습한다. 또한 상호작용을 구현할 프로그램을 활용하여 디지털 미디어에서 인터랙션을 적용하는 방법, 프로그래밍 기법 등을 터득하여 프로젝트에 적용한다.
This class is focus on understanding digital media and visual interaction design. Students will learn the concept of interactive media and the way of implementing digital content. They will also study on the basic programming for appying interaction concept to the digital media.

VID3036 비주얼콘텐츠디자인 (Visual Contents Design)

이 수업은 우리의 일상속 이야기와 개념을 시각제품화 하는 프로젝트를 중심으로 진행한다. 인쇄매체 또는 스크린매체로 구현 공유될 출판물을 직접 구성하고 디자인하는 프로젝트이다.또한 학생들은 균형잡힌 훈련을 위해 몇가지 시각 콘텐츠 과제들을 수행하게 될것이다.
This course concentrates on publication design, through a core long project consisting on designing a magazine or narrative for print media or screen media. Additionally, students will carry out several smaller projects, with the purpose of achieving a well-rounded design portfolio as visual contents.

VID3036 아이덴티티 디자인 (Identity Design)

기업활동 전반에 걸쳐 영향을 미치는 기업의 디자인 정책에 대하여 조사, 분석하고, 아이덴티티 디자인에 대한 올바른 이해를 형성시킴과 동시에 디자인 제작에 필요한 제반 지식을 제공함으로써 효과적이고도 적절한 시각표현을 할 수 있는 디자인능력을 함양시키는데 목표를 두고 있다. 나아가 국가와 공공부분에 있어서의 아이덴티티에 대해서도 제안을 위한 실제적 디자인을 다루고, 상호 연계를 통해 실무디자인 준비를 하도록 한다.
In this course, corporate identity function as a problem-solving model. It combines phrases of information gathering, organization and analysis, strategy development, creative design, graphics systems development and establishing applicants standards into a coordinated problem. Each student experience on a professionally realistic level, selecting a client or being assigned one, and fulfilling every step of a typical corporate identification program. Each corporate identification program includes every stage from initial client interviews through to the last stages of design control manual.

VID4001 포트폴리오워크샵 (Portfolio Workshop)

전공과정에서 제작한 작품들을 종합, 정리하여 포트폴리오로 제작하고 점검하는 과정을 진행한다. 국내 및 외국디자인대학 학생 작품 및 포트폴리오에 대해 분석하고 디자인현장에서 요구되는 포트폴리오 성격과 품질에 대해 파악한다. 포트폴리오 구성을 위한 컨셉트, 주제, 디자인 전개를 위한 전략, 디자인제작의 전 과정을 심도 있게 체크하여 경쟁력 있는 포트폴리오를 제작하는 것이 목표이다.
This course focuses on students’ portfolio. In this course students will analyze portfolios of domestic and foreign students. Students will be able to find out the nature and quality of a portfolio requested in the field of design. The goal of this course is to check the entire process of a work from its conception to the production of a portfolio.

VID4002 졸업프로젝트 (Thesis Project)

본 과목은 졸업작품 전시를 위한 작품 주제의 전개와 디자인의 완성도를 높이는데 주력한다. 전시를 위한 공통 및 개인 제작물의 아이디어, 작품리뷰와 심사, 작품집디자인, 전시디자인 등에 관한 전반적인 진행을 한다. 이를 통해 디자인의 전문성과 실력향상의 계기를 마련 전문 디자이너로서 역량을 갖추어 사회진출을 준비한다.
This class for those students who do their thesis project. In order to help students enhance and complete a thesis project for a degree show, this class offers them opportunities to screen ideas, review an individual project, and design a project catalogue and exhibition space. Students will find a way to a design industry.

VID4003 브랜드커뮤니케이션디자인 (Branding Studio)

브랜드 아이덴티티의 기본 원리를 이해하고 디자인을 통해 흥미롭고 매력적인 브랜드 경험을 만드는 방법을 중점적으로 다룬다.
This class focuses on understanding the basic principles of brand identity and how to create persuasive and engaging brand experiences through design.

VID4005 영상콘텐츠디자인 (Moving Image Contents Design)

이 수업에서는 구상하고 촬영한 것을 컨셉에 맞게 디자인하고 편집하여 콘텐츠를 제작한다. 콘텐츠디자인 구성과 접근을 위해 몇가지 이슈와 트렌드가 소개될 것이다. 영상이미지 자체를 돋보이게 하는 작은 의미부터 크게는 하나의 공유 가치로서 영상물을 만들어내는 작업을 목표로 한다. 두가지 프로젝트를 수행한다. 영상제작을 위한 문법과 지식, 기술을 학습하고 이를 응용하여 광고와 홍보, 다큐멘터리, 엔터테인먼트 등을 위한 영상 콘텐츠 프로젝트를 진행한다. 이를 위한 영상촬영, 편집기술, 하드웨어와 소프트웨어를 배운다. 프로젝트의 기획, 시나리오, 콘티, 촬영 및 편집 등의 전 프로세스를 통해 목적에 맞는 영상 콘텐츠 제작을 진행한다.
This course gives students a semester-long project in which they are asked to create an original television program or movie title sequence, unrestricted by its commercial value. Students learn the grammar, knowledge, and technology to produce a moving image. In the class, we are also going to talk about contemporary issues in digital contents design from a user’s viewpoint. Students will practice making moving image contents for advertisement, entertainment and publicity campaign.

VID4008 광고콘텐츠디자인 (Advertising Contents Design)

매체별 광고디자인 트렌드를 분석하고, 광고제작의 핵심인 아이디어발상 기법과 효과적인 광고 디자인이란 무엇인가에 대한 단계적 실습을 한다.
This class focuses on analyzing advertising design trends for each media, and step-by-step practice on idea generation techniques and effective advertising design.

VID4010 인터랙션디자인스튜디오 (Interaction Design Studio)

사용자의 필요를 충족하고 더 높은 수준의 가치를 실현하도록 돕는 인터랙티브 시스템의 개발을 디자인 사고(Design thinking) 과정을 통해 경험한다.
This class focuses on experiencing the development of interactive systems that meet user needs and help realize a higher level of value through the design thinking process.